= =
en-US

ایک اتک کوردون (Ich Attack Kordon)

تاریخ ایجاد: پنج‌شنبه 12 فروردین 1400
تعداد بازدید: 800

ایک اتک کوردون / Kordon Ich Attack

- 100 درصد گیاهی بر پایه‌ی Naphthoquinones
- قابل استفاده برای آکواریوم‌های آب شیرین، شور و حوضچه‌ها(Pond)
- قابل استفاده جهت جلوگیری و درمان بیماری‌های جلدی متأثر از موجودات تک سلولی (تک یاخته‌ها) در آبزیان
- موثر در آبهای شور و شیرین
- ایمن برای نرم‌تنان و بی‌مهرگان آبزی (Reef Safe)

موارد سازگاری و منع مصرف:

ایک اتک کوردون محصول درمانی گیاهی و ارگانیک است که با تأثیر بر روی عفونت‌های جلدی و خارجی، قارچی و داینوفلاژلیت(Dinoflagellate) تمرکز دارد. این محصول برای درمان بیماری های ویروسی استفاده نمی شود. همچنین با سایر محصولات گیاهی و ارگانیک کوردون سازگار است. (برای مثال Prevent Ich و AmQuels) و همین‌طور به همراه تمامی محصولات تثبیت‌کننده‌ی آب Kordon نظیر AmQuels و Nonvalue و محصولات ضد استرس و شفاف کننده‌ی آب قابل استفاده می باشد. ایک اتک کوردون آسیبی برای ماهی‌ها، نرم‌تنان و بی‌مهرگان آبزی ایجاد نمی‌نماید؛ اما به محض مشاهده‌ی هر گونه واکنش غیر عادی بر روی نرم‌تنان، می‌توان استفاده از دارو را متوقف و یا دوز آن را کم نمود.

این محصول برای استفاده‌ در تمامی آکواریوم‌ها، حوضچه‌های زینتی، همین‌طور ماهی‌های بدون فلس(نظیر لوچ، دماغ فیلی، مارماهی الکتریکی نایف و کت فیش)، ماهی‌های تپه‌های مرجانی، ماهی‌های نابالغ یا جوان و بچه ماهی، آکواریوم‌های مرجانی، گیاهان دریایی، بی‌مهرگان و نرم‌تنان دریایی(نظیر مارها، سخت‌پوستان، مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی) دوزیستان و خزندگان دریایی قابل استفاده است. گفتنی است که موفقیت این محلول به این عامل بستگی دارد که درمان زود شناسایی شود و در واقع بلافاصله بعد از مشاهده‌ی عفونت درمان آغاز شود؛ اغلب وقتی که میزان عفونت به حدی است که به وضوح بر بدن ماهی قابل مشاهده باشد، باید از داروهای قوی‌تری استفاده نمود.

به‌طور مثال برای برخی ماهی‌ها، بیماری ایک یا White Spot و عفونت عموما در ابتدا در دهان، آبشش و داخل سوراخ‌های بینی ماهی وجود دارد که عموما به آسانی قابل مشاهده نیست؛ اما کمی بعد بر سطح خارجی بدن نمایان می‌شود که احتمالا درمان پاسخ نمی‌دهد. هرچند مواردی وجود داشته که با موفقیت درمان شدند که همه‌ی این‌ها به پارامترهای ثانویه مثل کیفیت آب، کیفیت غذای ماهی، مقاومت بدن ماهی و سیستم فیلتراسیون تانک بستگی دارد.

این محصول چسب‌های آکواریوم، تزئینات، مواد پلاستیکی و گیاهان زنده را لکه‌دار، مات و بی‌رنگ نمی‌کند و همچنین PH آب را چندان تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و آب را بی‌رنگ و کدر نمی‌کند و به علاوه‌ی این‌که این محصول تأثیرات منفی بر باکتری‌های مفید جهت گندزدایی ندارد.

در ارتباط با جراح ماهیان باید گفت که این موجودات بسیار مستعد به داشتن عفونت( سفیدک و یا ICH) هستند به این دلیل که از اقلیم و حیات وحش این انگل را عموما به همراه دارند. برای این مساله(مخصوصا اگر بیماری پیشرفته باشد) هیچ درمان مشخص موفقی وجود ندارد. پس همواره سعی کنید این گونه ماهی‌ها را قبل از هم‌زیستی با سایر ماهی‌ها قرنطینه کنید.

در ارتباط با سفره ماهی‌های آب شیرین(Sting Rays) باید گفت که این ماهی‌ها از دیرباز با آب شیرین خو گرفته‌اند، در نتیجه این گونه‌ها در شرایط نگه‌داری در آکواریوم ضعیف بوده و مستعد به دریافت عفونت هستند و باید با مراقبت بسیاری نگه‌داری شوند. عموما زمان زنده ماندن این گونه از آبزیان در آکواریوم کوتاه است و صرف نظر از دقت در نگه‌داری، امکان مرگ ناگهانی این موجودات وجود دارد که نداشتن فلس یکی از موارد توجیه این جریان است. اگر مرگ آن‌ها در زمان درمان بیماری صورت گیرد، این احتمال به وجود می‌آید که مرگشان در اثر راه‌های درمانی بوده است اما در واقع حساسیت بالای این موجودات می‌تواند از علل مرگ آن‌ها باشد.

میگوها و حلزون‌های آب شیرین و موجودات تپه‌های مرجانی(مثل میگو، خرچنگ، مرجان، شقایق و...) با ایک اتک کوردون سازگار هستند. این امکان وجود دارد که در راه‌اندازی اولیه‌ی یک آکواریوم جدید که ترکیبی از ماهی‌ها، مرجان‌ها یا شقایق‌ها است و ماهی‌ها در طول دوره‌ی درمان با داروهای غیر ارگانیک هستند، مرجان‌ها و یا شقایق‌ها جمع شده و گاهی بمیرند؛ اما در درمان گیاهی و ارگانیک، احتمال این وجود دارد که مرجان‌ها و شقایق‌ها عکس‌العمل نشان بدهند اما احتمال مرگ و میر بسیار نادر است. مرگ و میر این گونه از موجودات عمدتا بر اثر تغییرات ناگهانی شرایط آکواریوم است و درمان گیاهی عفونت جلدی به ندرت باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

به طور مثال شرایط نور، مرجان‌ها و شقایق‌ها را(به خصوص در آکواریوم‌های تازه راه‌اندازی شده) تحت تاثیر قرار می‌دهد. از نکاتی که موجب سفید شدن مرجان‌ها در تپه‌های مرجانی می‌شود عبارت است از: شدت نور، همینطور میزان بیش از اندازه‌ی دمای آب و سایر فاکتورهای طبیعی. اگر نور فراوان در آکواریوم‌ها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است مرجان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و این تاثیرات منفی مممکن است ندرتا یا خیلی زود به وجود آید.

تناقضات:

این محصول برای درمان عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و یاختههای چند سلولی نظیر flukeها(انگلهای قلاب داری که روی آبشش مینشینند)، کرم‌ها و شپش‌ها قابل استفاده نیست و همان‌گونه که پیشتر ذکر شد این محصول، دارویی مناسب برای بیماری‌های جلدی و خارجی است. برای عفونت‌های ذکر شده که عموما داخلی هستند، درمان‌های شیمیایی در نظر گرفته می‌شود؛ به‌طور مثال برای بیماری‌هایی نظیر سفیدک(White Spot) و یا ایک(Ich) درمان‌های شیمیایی پاسخ‌گو است.

دستورالعمل‌ها:

- ایک اتک کوردون قابل استفاده در آب شیرین، آب شور و آب لب شور است:

بطری را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید. پیشنهاد میشود که هرگونه کربن فعال را از فیلترها خارج نمایید، چرا که کربن سبب کاهش کارایی و بهرهوری درمان می‌گردد. این محصول خللی در کارایی پروتئین اسکیمرها و یا دستگاه یو وی(uv) ایجاد نمی‌کند. هرچند که پروتئین اسکیمرها آیتم‌های ارگانیک را از آب می‌گیرند، پس بهتر است که در طول درمان با ایک اتک، استفاده از پروتئین اسکیمر(Protein Skimmer) متوقف گردد.

- ایک اتک کوردون مفید و کارآمد است:

این محصول، درمانی برای بیماری‌های جلدی و خارجی، خراشیدگی‌ها و زخم‌هایی است که به واسطه‌‌ی Protozoan(پروتوزوآ)، قارچ‌ها و dinoflagellateها(داینوفلاژلیت) ناشی می‌شود. همین‌طور این محصول برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و کاهش استرس ماهی‌ (به‌طور مثال استرس ایجاد شده در قرنطینه) قابل استفاده است. یکی دیگر از موارد استفاده این محلول در راستای جلوگیری از شیوع بیماری، زمانی است که ماهی‌ها، دوزیستان و یا خزندگان دریایی (مثل لاک پشت) تورگیری شده، حمل شده و یا ماهی جدید به تانک اضافه می‌گردد.

- دستورالعمل در صورت مشاهده‌ی انگل:

در این نوع عفونت، دوز را دو برابر کنید( 10 میلی‌لیتر به ازای 40 لیتر روزانه) و این شیوه را تا زمانی ادامه دهید که درمان به طور کامل جواب  دهد. دقت داشته باشید که برخی از گونههای سفیدک زمانی کوتاه در حالت شناور بودن بر آب می‌مانند، پس باید در آن زمان کوتاه به ریشه‌کن کردن کامل تخم‌ها پرداخته شود.

از هیچ مرحله از مراحل درمان صرف‌نظر نکنید،  چرا که هر یک از White Spotها حدود ۲۵۰ نوزاد شناور در آب شور و بالای ۱۰۰۰ نوزاد شناور در آب شیرین تولید می‌کنند. اگر با مصرف روزانه‌ی دو بار محلول Ich attack عفونت مجددا بازگشت،  مصرف روزانه 3 بار از محلول مجاز است.

اگر ماهی به بیماری سفیدک(White Spot) که با عنوان(Ich= Ichthiphthirias) شناخته شده است دچار شده باشد، درمان باید به صورت روزانه و بدون هیچ‌گونه توقف تا آن‌جا ادامه یابد که سفیدک‌ها بیرون ریخته (سلول‌های جدید و تخم‌ها بیرون ریخته) و کشته شوند که این طول دوره‌ی درمان ممکن است هفته‌ها به طول انجامد. برای زمانی که تمامی تخم‌ها بیرون ریخته نشده باشد و نقاط سفید تنها بر بدن ماهی وجود داشته باشد، درمان خاصی وجود ندارد و تنها در مرحلهای درمان صورت میگیرد که تخم‌ها  به‌ صورت شناور بر آب باشند و بتوان آن را به طور کامل از بین برد.

- دوز استاندارد Ich Attack:

10قطره(توسط قطره‌چکان چشم‌پزشکی) در هر گالن و یا یک قاشق چای‌خوری(تقریبا5 ml ) برای هر ۱۰ گالن)تقریبا 45 ltr) دوز استاندارد ایک اتک است. پیشنهاد میشود که در درمان منظم، این دوز را روزانه و تا 3 الی 4 روز بعد از این‌که عفونت در دهان، آبشش‌ها و سوراخ‌های بینی مشاهده شد تکرار گردد. استفاده از این محصول در مواقع ضروری تا دو بار در روز بلامانع است. برای درمانی سفیدک، طول دوره‌ی درمان تا 5 هفته نیز ممکن است ادامه پیدا کند. شرایط موجود در آب سرد دوره‌ی درمانی طولانی‌تری را نیازمند است. در این دوره‌ی درمان نیازی به تعویض آب برای کارایی بهتر نیست و این کار نیز پیشنهاد نمیشود. اما بعد از این‌که دوره‌ی درمان کامل شد، حدود 20% آب را تعویض کنید و همچنین پیشنهاد می‌شود در صورت استفاده از آب شیر از ترکیب NovAqua  و AmQuel plus با یکدیگر برای خنثی کردن املاح مضر استفاده نمایید.

عفونت‌های پروتوزوآ(Protozoan) که توسط محلول ایک اتک کوردون درمان میشوند، همان بیماری سفیدک (White Spot- Ich) است که با نقاط سفید ریزی بر بدن و باله‌های ماهی، سوراخ‌های بینی و دهان نمایان میشوند. در سایر عفونتهای پروتوزوآ و داینوفلاژلیت که به صورت تخریب بافت جلدی مشاهده می‌شوند، امکان درمان پایین میآید؛ این عفونت‌ها در قالب پوسته پوسته شدن بدن، از دست دادن وزن و چیپسی شدن بدن، پاره پاره شدن پوست، خونریزی و بیماری‌های تنفسی نمایان می‌شود.

قارچ‌ها به شکل بافت پنبه‌ای و لزجی بر سطح بدن ماهی رشد می‌کنند که عموما مایل به رنگ‌های سفید، زرد و قهوهای هستند و در عفونت های وسیع قارچی، عموما مرگ ماهی اتفاق می‌افتد. همچنین قارچ‌ها معمولا عفونت ثانویه‌ای به همراه دارند، پس شناخت اولیه‌ی بیماری در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

- دستورالعمل بهعنوان پیشگیری کننده‌ی بیماری در زمانی که هیچ عفونتی مشاهده نمی‌شود:

 در این حالت باید درمان به صورت روزانه و تا یک هفته صورت پذیرد و همین‌طور برای ماهی‌هایی که دچار استرس هستند این روند طولانی‌تر انجام می‌شود. توجه داشته باشید که امکان دیده نشدن عفونت در ماهی‌ها بسیار بالاست خصوصا اگر این عفونت در نقاطی نظیر دهان، آبشش و سوراخ‌های بینی باشد که از دید می‌تواند مخفی بماند؛ در نتیجه مشاهده‌ی دقیق و عمیق ماهی بسیار حائز اهمیت است که این مشاهدات میتواند شامل دقت در رفتار ماهی و حرکات غیر نرمال(حرکات ناگهانی در حین شنا و یا خاراندن بدن به صخره‌ها) او باشد.

- دستورالعمل برای چندین آکواریوم متصل:

برای آکواریوم‌های متصل به هم با یک سیستم فیلتراسیون مرکزی زمانی که یک یا چند آکواریوم دچار عفونت باشند و تعدادی سالم، قابل استفاده است. این محلول چه در آکواریوم‌های دچار شده و چه در آکواریوم‌های سالم، به ماهی‌ها، نرم‌تنان و بی‌مهرگان و یا گیاهان هیچ آسیبی نمی‌رساند. این نوع درمان راهی مناسب جهت جلوگیری از انتشار وسیع عفونت تک‌یاختهها و انگلها بین آکواریوم‌های متصل است.

- دفعات مورد نیاز درمان در طی یک روز  Number of times per day that treatment is needed

این موضوع در مطالب فوق شرح داده شده است، اما بنا به سوالات بسیاری که در این رابطه دریافت کرده‌ایم، مجددا به توضیح و بیان جزئیات بیشتر می پردازیم. دوز استاندارد ایک اتک Ich Attack برای درمان روزی یک بار است که پیشنهاد میشود ترجیحا در ساعات مشابهی استفاده گردد. اگر چرخه‌ی هچ شدن(Hatch) و شناور شدن ایک‌های نوزاد کمتر از یک روز باشد(به‌طور مثال ۱۸ ساعت) در این صورت درمان 2 بار در روز صورت میپذیرد؛ یک دوز در صبح و دیگری در ساعاتی دیرتر ترجیحا هنگام غروب؛ و اگر این نوع White Spot دارای چرخه‌ی تولید مثل و شناور شدن در کمتر از ۱۲ ساعت باشد، در این صورت درمان باید 3 بار در روز صورت پذیرد؛ یک دوز در صبح، دیگری در نیمه‌ی روز و در آخر در هنگام غروب.

انواع مختلف سفیدک‌ها بدون آزمایشات میکروسکوپی و توانایی تشخیص تفاوت اقسام این عفونت قابل شناسایی نیست، بدون تشخیص نوع White Spot، ساده‌ترین راه برای پی بردن به این‌که چه میزان محلول برای درمان این عفونت مورد نیاز است به صورت زیر می‌باشد:

اگر سفیدک‌های جدید بر بدن ماهی نمودار شود در حالی‌که دوز یک بار در روز در حال اجراست و عفونت دوباره‌ای ایجاد شود، دوز 2بار در روز را شروع کنید. اگر عفونت مجدد در حین اجرای دوز 2 بار در روز از درمان پدیدار شود، در این صورت دوز 3 بار در روز آغاز می‌گردد. درمان تا جایی باید ادامه یابد که تمامی سفیدک‌ها(White Spot) ناپدید شده و احتمال تکرار مجدد بیماری نزدیک به صفر شود. از آن‌جایی که سفیدک‌ها به‌آسانی از دیده پنهان می‌مانند و به سادگی قابلیت مخفی ماندن از چشم را دارند، بهترین راه این است که درمان 2 تا 3روز بعد از آخرین مشاهده‌ی سفیدک بر دهان، آبشش‌ها و سوراخ‌های بینی ماهی ادامه یابد.

- تعداد روزهای مورد نیاز برای درمان روزانه Number of days needed for daily treatment

 تعداد روزهای درمان بستگی به نوع عفونت، طول مدت آن، و این‌که گونه‌ی مدنظر درگیر چند نوع عفونت است و سایر عوامل بستگی دارد. اگر بهعنوان بازدارنده و برای مقابله با مقدار کمی عفونت مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت باید درمان روزی 1 بار و به مدت یک هفته انجام پذیرد. اگر عفونت  جدی‌تر باشد و یا گونه‌ی آبزی درگیر چند نوع عفونت باشد، در این صورت درمان به نحوی که در مطالب فوق ذکر شد و برای چند هفته‌ی متوالی صورت می‌گیرد. همان‌گونه که پیش‌تر ذکر شد، احتمال این‌که در این نوع عفونت درمان به صورت روزانه تا یک ماه و یا حتی بیشتر به طول انجامد وجود دارد.

بدون تعویض آب در صورت درمان پی در پی با محلول گیاهی ایک اتک کوردون که رنگی مایع قهوه ای دارد، آب کدر میشود؛ البته این مسئله آسیبی به ماهی‌ها و نرم‌تنان نمیرساند. هر چند اگر این موضوع برایتان قابل قبول نیست، تعویض بخشی از آب قبل از شروع درمان از تغییر رنگ شدید آب جلوگیری میکند. اما در هر صورت چند روز بعد از اتمام درمان، رنگ آب به حالت اولیه برگشته و شفاف می‌شود؛ خصوصاً اگر نیمی از آب در انتهای درمان تعویض شود. در صورت استفاده از آب شور برای تعویض آب تانک، استفاده از Amquel  جهت کاهش میزان سم احتمالی در آب پیشنهاد می‌گردد.

اهداف:

ایک اتک Ich attack برای مقابله با انگل‌های پروتوزوآ بر روی ماهی‌ها و نرم‌تنان آبزی در آب‌های شور، لب شور و شیرین بسیار موثر است. این انگل‌ها متشکل از چندین نوع از گونههای بیماری‌زا در آب شیرین و شور است که هرکدام عفونت‌های مخصوص خود را ایجاد میکند. این عفونتها عبارت هستند از: بیماری سفیدک یا White Spot و بقیه مژک‌داران( ایکتیوف‌تیریوس در آب شیرین و کیریپتوکاریون، بروکلینا و تیریشیودینا  در آب شور) و انگلهای اسپروزوآ، که بیشتر این انگل‌های عفونت‌زا در آکواریوم‌های آب شور دیده می‌شوند.

عفونت‌های داینوفلاژلیت که توسط ایک اتک درمان میشوند، ارگانیسم‌های تک سلولی فتوسنتزی هستند که شامل اودونیوم-Oodinium(بیماری مخملک)، Amyloodinium(بیماری ماهی‌های مرجانی)، Tetrahmena و سایر عفونتهای داینوفلاژلیت می‌باشند. ایک اتک در برابر قارچ‌ها که برای ماهی‌ها و تخم‌شان بسیار بیماری‌زا هستند، بهخوبی مقابله میکند. این قارچ‌ها شامل انواع Saprolegina، Achlya، Lwptomitus و Pythium در آب شیرین و Exophilia، Ichthyophonus و Ich-Attack در آب شور می‌باشند. ایک اتک به ویژه برای آکواریوم آب شور مرجانی که شامل بی‌مهرگان آبزی است مناسب است، زیرا درحالی‌که عفونت قارچی آکواریوم را درمان می‌کند، تاثیر منفی بر موجودات تپه‌های مرجانی شامل مرجانها، شقایقها، ستاره‌های دریایی، حلزون‌ها،  خرچنگ‌ها و میگوها ندارد.

ساختار گیاهی این محصول تاثیر به‌سزایی بر بیماری‌های آبزیان دارد و در مقایسه با تاثیرگذاری سریع محصولات شیمیایی که میتواند نکاتی منفی برای سلامتی کلی آبزیان داشته باشد، بسیار مناسب‌تر است.

این محصولی که شرکت Kordon به کمک دکتر Micheal Tierra(یکی از پزشکان معروف و حاذق گیاه‌شناس که کتاب‌های خوانده شده‌ی بسیاری در زمینه‌ی درمان‌های گیاهی به رشته‌ی تحریر در آورده است) خلق کرده است، دارای نکات شاخص بسیاری است؛ یکی از این نکات این است که این محصول با دقت بسیار بر ساختار گیاهان و چگونگی هماهنگی و عدم تداخل خصوصیات آن‌ها، محصولی را خلق نموده که طیف وسیعی از بیماری‌های خارجی و جلدی را درمان می‌کند که نتیجه‌ی کار محصولی یکتا‌، کارا و راحت برای استفاده است.

قارچ‌ها از انواع رایج عفونتها در ماهی‌های آکواریومی هستند. این موجودات اساسا بر پوسته‌ی خارجی سر، بدن و باله ها رشد کرده و ساختار ریشهدار _عموما متمایل به رنگ سفید و گاهی زرد، خاکستری، قهوهای و یا سایر رنگ‌ها دارند. این ساختارها به صورت فنی huphae نامیده میشوند. قارچ‌ها گاها ساختار لزجی دارند که کپک آّب نامیده می‌شوند. تمامی این عفونت‌های قارچی به نام عفونت Oomycete نامیده می شود. قارچ‌ها حتی ممکن است در قالب زخم‌های داخلی و یا گرالونوم در ماهی‌ها پدیدار شوند.

ترجمه و گردآوری: مارال چهرهء لنگرودی
گروه رسانه‌ی ایران آکواریا
منبع : http://www.kordon.com

print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام