= =
en-US

راهنمای کامل زوئانتیدها برای ریفر های مبتدی و حرفه

تاریخ ایجاد: دوشنبه 20 خرداد 1398
تعداد بازدید: 1606

راهنمای کامل زوئانتیدها برای ریفر های مبتدی و حرفه​

 

 

اول از همه زوئانتید ها تنها در واقع مرجان نیستند می‌دانم به نظر بی معنی می آید اگر آنها مرجان نیستند پس چرا من و بقیه ریفر ها آنها را به این نام می‌خوانیم پس آنها چه هستند '

زوئانتیدها در حقیقت به طور رسمی جزو کیسه تنان طبقه بندی می شوند و توسط جوامع علمی از آنها به عنوان کلونی شقایق یاد می شود این امر به دلیل شکل لوله ای و تنوع زیاد شکل و رنگ آن ها می باشد.

چیزی که در مورد زوئانتیدها برای من جالب است پراکنده بودن آنها در نواحی مختلف می باشد ، به جای اینکه محدود به یک اکوسیستم باشند زوئانتیدها در سراسر دنیا هم در آب‌ های کم عمق مرجانی و هم آب‌های عمیق یافت می شوند بر خلاف سایر کلونی ها.

آنها ساختار خود را توسط ذرات کوچک اطراف خود مثل شن میسازند این امر اتصال آنها را محکم تر ساخته و در برابر اثرات شرایط محیطی مقاوم تر می سازد ، کلونی آنها از پلیپ های انفرادی تشکیل شده که توسط کار دسته جمعی به هم متصل شده اند ، آنها را مانند یک آپارتمان مسکونی در نظر بگیرید از بیرون به شکل یک واحد هستند ولی در حقیقت مجموعه ای از افراد هستند که با یکدیگر زندگی می‌کنند.

 

 

زوئانتید ها تولید مثل غیر جنسی دارند یعنی از خودشان تکثیر می شوند جالب اینکه زاده های جدید جدا نشده و به نقاط دیگر نمی روند که زندگی جدیدی شروع کنند بلکه به مجموعه اصلی متصل باقی می مانند.

 

طبقه بندی و شناسایی زوئانتیدها

 

یادگیری نحوه شناسایی گونه های مرجانی و سایر موجودات دریایی سخت است آنها هم از این قاعده مستثنا نیستند خوشبختانه تا زمانی که چند نکته را در ذهن داشته باشید شناسایی آنها آسانتر می گردد و از آنجایی که راه های زیادی برای شناسایی زوئانتیدها از گونه های مشابه وجود دارد چند نکته ضروری به شرح زیر هستند:

 

زوئانتیدها ممکن است شبیه شقایق های دریایی باشند ولی بر خلاف شقایق ها که تنها زندگی می کنند زانتی تا به صورت کلونی زندگی می کنند.

از آنجایی که اسکلت سخت تولید نمی‌کنند بافت چرمی دارند.

رنگ بندی آنها بسیار وسیع است ولی عموما رنگ آنها از مرکز دیسک به سمت تاجک ها تیره تر می شود.

تنوع رنگ یکی از دلایلی است که بسیاری ریفر ها به این گونه علاقه وافری دارند.

با اینکه پلیپ ها تمایل دارند که در فضای کوچکی کنار هم باشند با این حال کلونی آنها به سرعت رشد و گسترش می یابد.

 

پلیپ های سمی. آیا زوئانتیدها سمی هستند؟

 

با اینکه زوئانتید ها طراحی زیبایی داشته به نظر بی خطر می آیند با این حال برخی اوقات زیباترین موجودات خطرناک ترین نیز می باشند ، اگرچه اکثریت آنها بی خطر هستند ولی برخی از آنها حاوی زهرآگین ترین سم موجود در دریا (پالی توکسین) می‌باشند.

این سیستم دفاعی که برای پراکنده کردن مهاجم این است خطرناک ترین تهدید برای سلامت شماست حتی مقادیر بسیار کمی پالی توکسین می‌تواند منجر به فلج یا حتی بدتر از آن مرگ شود.

 

محققین معتقدند که حیوانات پالی توکسین تولید نمی کنند لذا به نظر می‌رسد که یک باکتری در پلیپ ها زندگی می کند که این سم را تولید می‌کند   در هر صورت باید همیشه هنگام کار زوئانتیدها احتیاط کنید هیچگاه با دست زخمی به آنها دست نزنید از همه مهم‌تر هیچ گاه بدون شستشوی کامل و ضدعفونی کردن دست هایتان پس از کار زوئانتیدها چشمان و دهانتان را لمس نکنید ، ریفر های هوشمند با پوشیدن دستکش این ریسک را به حداقل می رسانند.

همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید ، دستکش عینک حتی ماسک را فراموش نکنید هر کس که گفته زیبایی خطرناک است دقیقاً درست گفته است.

 

 

نگهداری زوئانتیدها به منظور حفظ سلامت آنها

 

علاوه بر زیبایی که عامل مهمی در جذب ریفر ها به مرجانها است نگهداری آسان آنها نیز دلیل مضاعفی بر این جذابیت میباشد،ریفر های مبتدی و حرفه ای از شرایط نگهداری زوئانتید لذت می برند.

 

 

نکاتی برای نگهداری زوئانتیدها :

پارامتر های ایده آل آب

زوئانتید ها به شوک مقاوم هستند با این حال پارامترهای آب را تا حد ممکن باید ثابت نگه داشت به طور کل تا زمانی که شرایط آب ثابت و مطلوب برای سایر جانداران تانک باشد برای پلیپ ها نیز مناسب است.

دما : ۲۵.۵ درجه
شوری : ۱.۰۲۶
سختی : ۷ تا ۱۲ dkh
پی اچ : ۷.۹ تا ۸.۴

 

غذا دهی

غذادهی به زوئانتیدها تقریباً بی زحمت است ، اول از همه اینکه آنها جلبک همزیست فتوسنتز کننده ( زوگزانتالی ) دارند لذا نوردهی بسیار مهم است که بعد در مورد آن صحبت می کنیم ، غذای مرجانی باید روی زوئانتیدها تزریق شود و پلیپ ها به داخل جمع شده و دهانشان برای جذب غذا باز می شود ، فراموش نکنید که مرجان ها هم گیاه هستند و هم حیوان ، نور به بخش گیاهی غذا دهی می کند و غذای واقعی به بخش جانوری.

این نوع غذا دهی بسیار محبوب است ولی در حقیقت برای من کمی مشکل است به شخص من میزان مناسب غذا را درست قبل از خاموش شدن چراغ ها جلوی موج ساز میریزم حال از کجا بفهمیم که غذا خورده اند یا نه علاوه بر این که زنده و سرحال هستند نشانه دیگر این است که فردا یا روز بعد از غذا دهی ماده قهوه ای تیره ای از اطراف پلیپها مشاهده می شود که در حقیقت مدفوع آنهاست که نباید با بیماری ژله قهوه ای اشتباه گرفته شود.

 

محل قرار گیری زوئانتیدها در تانک برای بهره‌مندی از جریان آب و نور مناسب

زوئانتیدها به طور ایده‌آل باید در محلی با جریان متوسط رو به بالا قرار بگیرند اگر جریان زیاد باشد بازشدن پلیپ ها دچار مشکل شده که منجر به کند شدن رشد آنها می گردد.

معمولا زوئانتیدها مکان‌هایی که نه خیلی تاریک و نه خیلی روشن باشند را ترجیح می دهند.

 

هر چه بیشتر در ریف غواصی کنید گونه های جدیدی کشف می‌کنید چه تازه کار باشید و چه اینکه به دنبال یک گونه زیبا جهت افزودن به تانکتان باشید زوئانتیدها برای هر ریفری مناسب هستند از رنگ های جذاب آنها گرفته تا نگهداری ساده آن ها، دلیل دیگری برای تشویق ریفرها به اینگونه لازم نمی بینم​.


نویسنده : یولیا ایوانوف
مترجم : مسعود کمره ای
گردآوری : بنیامین گیوی

 

 

print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام