= =
en-US

ماتریکس کربن سیکم

تاریخ ایجاد: پنج‌شنبه 26 فروردین 1400
تعداد بازدید: 699

 

 

 

ماتریکس کربن سیکم (Matrix Carbon Seache,)

 

 

ویژگی‌های اساسی ماتریکس کربن سیکم چیست؟


- کربن کروی با کارایی بسیار بالا
- تأثیر بسیار کم بر روی PH به دلیل مقدار کم خاکستر موجود در محصول ماتریکس کربن سیکم(سیچم)
- کمترین میزان پس دادن فسفات به آب در میان محصولات موجود در بازار
- ظرفیت جذب حداکثر و پوشش وسیع سطوح

 

 

ماتریکس کربن سیکم(Seachem Matrix Carbon) چیست؟


ماتریکس کربن یک ذغال فعال و منحصر به فرد است. این محصول به منظور ایجاد هیدرودینامیک مطلوب به صورت دانه‌های کروی تشکیل شده است و در نتیجه جریان آب به بهترین شکل از بین آن‌ها عبور می‌نماید و به دلیل کروی بودن دانه‌ها و میزان تراکم آن‌ها در آب، در تماس با سطوح بیشتری از آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین این محصول دارای مقدار بسیار کمی خاکستر است که در نتیجه کمترین تأثیر را بر pH دارد؛ حتی اگر به آب مقطر اضافه شود، میزان PH از عدد 7 تجاوز نمی‌نماید. درحالی‌که تمامی کربن‌ها حاوی فسفات هستند، ماتریکس کربن کمترین میزان پس دادن فسفات به آب را در بین برندهای مطرح بازار دارد. در مقایسه با میزان حذف مواد آلی آکواریوم، میزان جذب و مدت زمان استفاده‌ی ماتریکس کربن نسبت به سایر کربن‌های درجه‌ی یک عملکرد حداقل دو برابری دارد.

 

درحالی‌که کربن یا ذغال به‌طورکلی به عنوان یک فیلتر شیمیایی در نظر گرفته می‌شود، اما این موضوع دقیقا درست نیست؛ در واقع این ماده یک فیلتر مکانیکی نیز به شمار می‌آید، اما تنها قادر به فیلتر مکانیکی اجسام با اندازه‌ی مولکولی است. این فرآیند از طریق شکاف‌ها و ترک‌های کوچک، به نام ماکروپورها(macropore) و میکروپورها(micropore) انجام می‌شود. کربن‌های ریز میکروپور(Microporous carbon) در درجه‌ی اول فلزات و یون‌های کوچک‌تر را جذب می‌کند(مانند مواد معدنی کمیاب) و برای فیلتراسیون هوا مناسب است؛ درحالی‌که کربن‌های بزرگ‌ ماکروپرو(macroporous carbon) عمدتا مولکول‌های آلی بزرگ‌تر را جذب می‌نماید(مانند ضایعات نیتروژن‌دار) و برای فیلتراسیون آب مناسب است.

 

 

 

دستورالعمل استفاده از ماتریکس کربن

 

 

موادی که کربن از آن تولید می‌شود، تعیین کننده این مطلب است که در دسته‌ی ماکروپورها و یا میکروپورها قرار می‌گیرد. کربن‌های ساخته شده از پوسته‌ی نارگیل و سایر محصولات ارگانیک، کربن‌های میکروپور را تشکیل داده؛ درحالی‌که کربن‌های ساخته شده از ذغال سنگ قیر، کربن‌های ماکروپور را تشکیل می‌دهند. ماتریکس کربن یک کربن یا ذغال ماکروپور متشکل از ذغال سنگ قیر است. این محصول تنها کربن کروی موجود در بازار است که حداکثر جریان آب را عبور می‌دهد.

اندازه‌ی این محصول به شکلی طراحی شده است که اجازه‌ی نفوذ کامل آب را در بین تمام دانه‌ها می‌دهد، و همچنین به اندازه‌ای کوچک نیست که از کیسه‌های فیلتر خارج شود. تمام کربن‌ها حاوی فسفات هستند. با این حال این فسفات از شست‌وشوی کربن با اسید فسفریک حاصل نمی‌شود و بیشتر کربن‌ها با اسید سولفوریک شسته می‌شوند. فسفات موجود در خاکستر از منبع کربن است و هدف اصلی از اسیدشویی از بین بردن خاکستر است. به دلیل خصوصیات هیدرودینامیکی ماتریکس کربن، خاکستر بیشتری از کربن شسته می‌شود، بنابراین کمترین میزان فسفات پس داده شده در محصولات موجود در بازار را دارد.

 

دستورالعمل استفاده از ماتریکس کربن سیکم چگونه است؟


250 میلی‌لیتر از این محصول ماتریکس کربن سیکم(Seachem) برای استفاده‌ی400 لیتر آب(100 گالن آمریکا) مناسب می‌باشد که برای چندین ماه این میزان قابل نگه‌داری در تانک می‌باشد. از کیسه‌ی فیلتر)فیلتر بگ/(Filter Bag استفاده نمایید. قبل از استفاده آن‌ را با آب RO بشویید. برای دست‌یابی به نتیجهی بهتر، ماتریکس کربن باید طوری قرار داده شود که بیشترین جریان آب از آن عبور نماید. ممکن است از این محصول در راکتور، فیلتراسیون شیمیایی، جعبه‌ی فیلتر یا هر نقطه‌ای در سامپ با جریان زیاد آب استفاده شود. 

برای خرید این محصول از کمپانی سیکم می‌توانید به وب‌سایت ایران آکواریا مراجعه نمایید.

 

ترجمه و گردآوری:مارال چهره لنگرودی
گروه رسانه‌ی ایران آکواریا

منبع: https://www.seachem.com/

print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام