= =
en-US

جریان آب در آکواریوم

تاریخ ایجاد: شنبه 06 شهریور 1400
تعداد بازدید: 2339

 

 

اهمیت جریان آب در آکواریوم های خانگی

 

 

اهمیت جریان آب در آکواریوم‌های آب شور:

مرجان‌ها و دیگر موجودات در طبیعت، به جریان سریع و مداوم آب عادت نموده‌اند و از نظر فیزیولوژیکی به شکلی تکامل یافته‌اند تا این ویژگی بهره‌مند شوند، بنابراین جریان آب در آکواریوم‌های مرجانی و مخصوص ماهی بسیار دارای اهمیت است.

 

جابجایی آب به چند دلیل دارای اهمیت است:
رشد: جریان آب مناسب غذا، اکسیژن، مواد مغذی و اقدامات لازم برای تحریک رشد مرجان‌ها، صدف‌ها و بی‌مهرگان را به ارمغان می‌آورد.
حذف زباله‌ها و پسماندها: جریان مناسب آب، مرجان‌ها را به کمک حمل مواد زائد، گرد و غبار و رسوبات روی بافت آن‌ها،که موجب رشد مخرب جلبک‌ها می‌شوند، تمیز می‌نماید؛ که این امر برای مرجان های فتوسنتتیک(مرجان‌هایی که از نور بهره می‌گیرند) و مرجان‌های نان‌فتوسنتتیک(مرجان‌هایی که از نور بهره نمی‌گیرند) بسیار حائز اهمیت است.
سلامت ماهی‌ها: جریان زیاد آب موجب افزایش حرکت در بین ماهی‌ها می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی موجود در بسیاری از غذاها را بسوزانند و همچنین اکسیژن‌رسانی بهتر برای آن‌ها را به ارمغان می‌آورد.

نقش پمپ‌های آب و موج‌سازهای آکواریوم در جریان آب:

برای دستیابی به جریان مناسب آب می‌توانید از پمپ‌های قوی و موج‌سازهای مناسب استفاده نمایید.

 

برای شبیه‌سازی بهتر حرکت طبیعی آب در آکواریوم‌های مرجانی، ابتدا باید سه نوع اصلی حرکت آب را بشناسید:
1. جریان آرام: یک جریان ثابت و یک طرفه که بیشتر اوقات توسط واترپمپ تولید می‌شود.
2. موج: مشابه جریان آرام است اما قوی‌تر، و برای مدت کوتاه‌تری صورت می‌گیرد و پس از آن جریان معکوس ضعیف‌تری ایجاد می‌شود.
3. جریان آشفته: عبارت است از جریان تصادفی آب در جهات متعدد. از این سه نوع جریان، موج آشفته مطلوب‍ترین و وجود آن در آکواریوم بهترین شرایط را ایجاد می‌نماید.

 

 

 

 

سایر روش‌های ایجاد جریان آب در آکواریوم به شرح زیر است:

 

واترپمپ: واترپمپ‌ها نسبتا ارزان هستند، و تنها جریان‌های آرام و ثابت را تولید می‌کنند. در صورت انتخاب این محصولات، جریان آب را مستقیما روی جانوران بی‌مهره اعمال ننمایید؛ چرا که ممکن است این جریان بسیار شدید بوده و در نتیجه موجودات زنده آسیب ببینند. با این حال می‌توانید جریان را به منطقه‌ی خاصی هدایت نموده تا تجمع گرد و خاک را کاهش دهید. واترپمپ‌های نوسانی در داخل آکواریوم می‌چرخند و آب را به منطقه‌ی وسیع‌تری هدایت می‌نمایند. برای خرید واترپمپ مورد نیاز آکواریوم خود می‌توانید به سایت ایران آکواریا مراجعه نمایید.

 

 

 

 

موج‌‎ساز: با خرید چند عدد موج‌ساز، می‌توانید یک الگوی سینوسی مشابه به آنچه در تپه‌های مرجانی طبیعی در اقیانوس وجود دارد ایجاد نمایید. موج سازهای الکترونیکی ممکن است با چند حالت استاندارد یا نوسانی برای ایجاد موج با خاموش و روشن کردن پمپ به صورت تصادفی استفاده شوند. درحالی‌که جریان خوب آب برای سلامت آکواریوم بسیار دارای اهمیت است، حرکت بسیار زیاد آب نیز می‌تواند مضر باشد. اگر جریان در منطقه‌ی خاصی زیاد باشد، مرجان‌ها در اطراف آن نقطه رشد می‌کنند. درحالی‌که موجودات با الگوهای حرکت آب سازگار هستند، اما شما باید توجه زیادی به رشد و توسعه سیستم مرجانی خود داشته باشید و جریان آب را در سطوحی که مرجان‌ها در آن رشد می‌کنند تنظیم نمایید. با برنامه‌ریزی و تجهیزات مناسب، می‌توانید به راحتی جریان آب مناسب و اصولی را در آکواریوم خود ایجاد کنید. برای خرید مو‌ج‌ساز مورد نیاز آکواریوم خود می‌توانید به سایت ایران آکواریا مراجعه نمایید.

 

 

 

 

دستورالعمل استفاده از پمپ‌های بازگشتی (واترپمپ / ریترن پمپ) جهت ایجاد جریان مناسب آب در آکواریوم:

باید توجه داشته باشید که به منظور داشتن گردش آب مناسب در آکواریوم بهتر است میزان قدرت پمپ آکواریوم  15 تا 20 برابر حجم کل آب تانک باشد. به طور مثال اگر حجم تانک شما 200 لیتر می‌باشد، می‌بایست از یک پمپ حداقل 3000 لیتری استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که اگر از واترپمپ اصلی انشعاب جداگانه‌ای برای چیلر، یووی، راکتورها و یا هر منظوری دیگری می‌گیرید، به واتر پمپ قوی‌تری نیاز دارید. همچنین با ضعیف بودن جریان آب، کل عملکرد فیلتراسیون مکانیکی و بیولوژیکی مختل خواهد شد. به طور مثال عملکرد باکتری‌ها با تداخل روبرو شده و شما را با یک چالش جدی رو‌به‌رو می‌نماید، عملکرد اسکیمر و فیلتر ساکس‌ها مختل خواهد شد و همچنین رسیدن مواد مغذی به موجودات نیز به کندی صورت گرفته و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

برای داشتن گردش آب مناسب در آکواریوم می‌توانید از سری واترپمپ‌های جبائو/جیکاد(Jecod/Jebao)، ریف اختاپوس(Reef Octopus) و اکوتک مارین(EcoTech Marine) استفاده کنید.

 

 

دستورالعمل انتخاب موج‌ساز مناسب جهت ایجاد جریان آب در آکواریوم‌های مرجانی:

درهنگام انتخاب موج‌ساز مناسب ابتدا باید حجم آب آکواریوم اصلی را(بدون محاسبه‌ی سامپ) اندازه‌گیری نمود. موج‌سازها در آکواریوم‌های مرجانی می‌بایست حداقل 20 برابر و حداکثر 100 برابر حجم آب قدرت داشته باشند. به طور مثال اگر حجم آب آکواریوم اصلی 200 لیتر است:  4000=200×20. پس در این‌صورت حداقل به یک موج‌ساز با قدرت 4000 لیتر بر ساعت نیاز دارید. در نظر داشته باشید که این مقدار 20 برابر، مناسب آکواریوم‌های مخصوص ماهی می‌باشد وآکواریوم‌های مرجانی که تعداد کمی مرجان دارند.

اگر تعداد مرجان‌های موجود در آکواریوم بیشتر شود باید یا موج‌ساز قوی‌تر تهیه نموده و یا تعداد موج‌سازهای تانک را افزایش دهید. در این حالت به موج‌سازهایی با قدرت 50 تا 60 برابر حجم آب، برای استفاده در آکواریومی پر از مرجان‌های SPS و یا ترکیبی از مرجان‌های SPS و LPS نیاز دارید. در آکواریوم‌هایی که 90 درصد مرجان‌های آن را SPS تشکیل می‌دهند، می‌بایست از موج‌سازهایی با قدرت  60 تا 100 برابر حجم آب استفاده شود.

برای ایجاد جریان مناسب آب در آکواریوم‌های مرجانی می‌توانید از سری موج‌سازهای برند اکوتک مارین(EcoTech Marine) و یا برند جبائو/جیکاد(Jecod/Jebao) استفاده نمایید.

 

 

 

 

print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام