= =
en-US

ویبریوز

عامل بیماری

باکتری ویبریو

 

نحوه تشخیص

بی حالی، افزایش تنفس، از دست دادن اشتها، خونریزی پوستی و مرگ

 

نحوه درمان


ویبریو نوعی باکتری گرم-مثبت است که معمولا در آب های شور پیدا می شود و بیش از 70 گونه ی مختلف دارد. بیماری ویبریوز در ماهی ها نشات گرفته از چندین گونه ی مختلف از این باکتری است و معمولا در ماهی های آب شور و ماهی های گرمسیری بروز می کند.

ماهی ها از طریق زخم های باز و یا تغذیه از ماهی مرده ای که به ویبریوز آلوده است این باکتری را دریافت می کنند. زخم های پوستی با شکل گیری رگه های خونی روی سطح پوست آغاز می شوند و به تدریج عمیق می شوند. همچنین ممکن است مشکلاتی در چشم ماهی ایجاد شود، مثلا چشم ها ممکن است کدر شوند و در موارد حاد بینایی کاملا از دست برود.

دوره ی وخامت این بیماری بسیار سریع است و ماهی ها ممکن است اندکی بعد از ظاهر شدن زخم ها و یا حتی قبل از این که علائم چندانی بروز پیدا کنند بمیرند.

بهترین درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی مانند کانامایسین است. توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک نباید به آب آکواریوم اضافه شود چرا که فیلتر بیولوژیک آب را از بین می برد و باعث افزایش نیتریت و آمونیاک آب می شود. در عوض شما باید ماهی بیمار را در تانکی جداگانه قرنطینه کنید و سپس درمان را آغاز کنید.

هشدار: باکتری ویبریو از طریق تماس با دست قابل انتقال است و به همین دلیل به بیماری ویبریوز "بیماری آکواریوم داران" نیز گفته می شود. به همین خاطر در مواجهه با این بیماری نهایت دقت را داشته باشید و مخصوصا از برخورد آب آکواریوم با زخم و جراحت پوستی جلوگیری کنید. معروف ترین بیماری که توسط یکی از باکتری های ویبریو ایجاد می شود، بیماری وباست که می تواند بسیار خطرناک باشد. 

تاریخ ایجاد: یک‌شنبه 20 خرداد 1397
تعداد بازدید: 113
print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام