en-US

اختلالات چشمی معمول در ماهی

نحوه درمان

اختلالات چشمی معمول در ماهی
اختلالات چشمی در ماهی ها می تواند ناشی از بیماری،عفونت یا آسیب بدنی باشد.

نشانه ها

این اختلالات می توانند ماهی را با هر یک از علایم زیر درگیر کنند :

تورم

بزرگ شدن (چشم باد کرده )

حضور خون در چشم

زخم

به هم ریختن شکل چشم

انگل های داخل چشم

حالت غیر طبیعی اطراف چشم

چشم ماهی معمولا با چراغ قوه  یا قلم نوری معاینه می شود که برای تشخیص اینکه مشکل از داخل چشم است یا اطراف آن بکار می روند. آسیب های چشمی معمولا طی حمل و نقل و لمس ماهی اتفاق می افتد. بویژه اگر ماهی ستیزه جو باشد.حضور خون در چشم معمولا ناشی از عفونت یا ضربه به چشم است.

درمان

اختلالات چشمی زیادی در ماهی ها وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

1-بیماری حباب گازی: این اختلال چشمی با مشاهده ی حباب های گازی در قرنیه شناسایی می شود. بافت نازک و شفاف، چشم را می پوشاند. همچنین ممکن است حباب های گازی ریز درآبشش ها یا باله ها مشاهده  شوند.معمولا بایوپسی از آبشش برای تایید بیماری حباب گازی لازم است.سپس، دامپزشک درمان مناسب را انجام می دهد.

2-کاتاراکت (آب مروارید) : اختلالی شایع در ماهی می باشد که منجر به کدورت عدسی چشم می شود. کاتاراکت می تواند ناشی از عدم توازن رژیم غذایی، عفونت انگلی و دیگر عوامل ژنتیکی و ناشناخته باشد. متاسفانه بطور معمول، درمانی برای کاتاراکت وجود ندارد.

3-کرم قلابدار چشم : نوعی عفونت انگلی را سبب می شود که معمولا در حیات وحش مشاهده می شود.ماهی آلوده چشم های کدر و بزرگ دارد و کرم های ریز در چشم دیده می شوند. چشم عفونی معمولا کور شده و می تواند در ادامه مبتلا به کاتاراکت شود.

تاریخ ایجاد: یک‌شنبه 20 خرداد 1397
تعداد بازدید: 192
print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام