= =
en-US

چگونگی پرورش SPS هایی با بیشترین رنگ

تاریخ ایجاد: یک‌شنبه 19 خرداد 1398
تعداد بازدید: 2405

چگونگی پرورش SPS هایی با بیشترین رنگ

 

 

بشر همواره در طول تاریخ در جستجوی دست نیافتی ها بوده است. جنگجویان پادشاه آرتور در جستجوی جام مقدس بوده اند، کاپیتان اهب پیرامون یک نهنگ سفید غرق شد، به همین طریق ما علاقه مندان از زمانی که این سرگرمی آغاز شده است به دنبال چگونگی بهینه سازی رنگ آمیزی مرجان های خود به خصوص آکروپوراها بوده ایم.

بیشترین جایی که من در رابطه با رنگ آمیزی مرجان هایم بسیار خوشحالم اینجاست که مانند هر فرد دیگری من می خواهم مطمئن شوم که هر آنچه را که از دستم برمی آید جهت افزایش رنگ حداکثری مرجان هایم انجام می دهم، رنگ های شگفت انگیز مرجانهای ما چیزی است که در حال حاضر بسیاری از آن ها را با ارزش می کند. هنگام جمع بندی این موارد، تصمیم گرفتم تا پیشنهادات و آموخته هایی را از برخی از دوستانم که به نظر من مرجان هایی با رنگ های شگفت انگیز داشتند، دریافت کنم. بنابراین از Jason Ben و از  Elegant Corals از شرکت Julian Hechavarria و Cruz Arias ،Mike Biggar ،Sanjay Joshi ،Fox VanderNoort و Harris Brett و از شرکت Corals Cherry ،در این باره راهنمایی خواستم.

 

تانک Joshi Sanjay که پر از مرجان های رنگارنگ است.

 

این مقاله، مبحثی علمی که در حال توضیح یک رنگدانه خاص فلورسنتی یا یک کالید زوگزانتالی خاص که بر روی رنگ ها در مرجانهای SPS ما تاثیر می گذارد، نیست، بلکه تالش نسبی بنده برای اجماع (نظرات یا شیوه های بکارگرفته شده) بین عالقمندان موفق در این زمینه درباره آنچه که ما جهت افزایش رنگ حداکثری، در مرجان های SPS خود می توانبم انجام دهیم، می باشد. وقتی من در درجه اول بر روی چگونگی به حداکثر رساندن رنگ پذیری در مرجان های SPS ،بخصوص آکروپورا متمرکز می شوم، دنبال کردن آنچه که مورد بحث قرار گرفته است، در دستیابی سایر مرجان های شما به بهترین وضعیت رنگ و سلامتی نیز کمک خواهد کرد.

اولین چیزی که همه آن ها درباره آن توافق داشتند، شروع کار با مرجان هایی با رنگ های روشن است. خوشبختانه، برخالف روزهای اول این سرگرمی، دورانی که بیشتر مرجان های sps قهوه ای بودند، اکنون بیشتر مرجان هایی که ما می بینیم، از همان ابتدا دارای رنگ های روشنی هستند. این مطلب به خصوص برای فرگ های بی شمار "designer "که هم اینک نیز در دسترس می باشند، صادق است. لطفا توجه داشته باشید هنگامی که من درباره بهینه سازی رنگ در مرجان هایمان صحبت می کنم، منظورم این نیست که آن ها را به نقطه ای شبیه آنچه که در عکس های فتوشاپی و رنگ های بسیار غلیظ شده از برخی فروشندگان آنالین می بینیم برسانیم، بلکه منظور من استخراج رنگ واقعی (طبیعی) این مرجان ها است که به عقیده من همچنان باور نکردنی هستند.

 

این مرجان tenuis Disney Walt ، این نوع رنگ را تنها هنگامی که در شرایط مناسب نگهداری شود نشان می دهد.

 

وقتی که شما قصد دارید مرجان های رنگی که می خواهید، به دست آورید، قدم بعدی، نوردهی آن ها به شکلی درست است. این به این معناست که مرجان ها را با قوی ترین نور ممکن و تا هر زمان که ممکن است مورد تابش قرار داد. خوشبختانه با اختراع المپهای LED و متال هالید و مهتابی های 5-T کارامد تر دریافته ایم که تکرار تابش نور خورشید، جهت دستیابی به بهترین رنگ در مرجانها نیاز نمی باشد.

برخالف انتخاب های دیگر، در نورهای LED ،تمرکز اکثریت نوری که آن ها تولید می کنند، مستقیما بر روی مرجان ها است. بنابراین، ممکن است تانکی با روشنایی LED تاریکتر از تانکی با نور متال هالید به نظر برسد، واقعیت ممکن است این باشد که واقعا مرجانها نور بیشتری که بر روی آن ها متمرکز شده است را دریافت می کنند. به عنوان یک نتیجه، مرجان ها به آرامی خو گرفتن با این نوع از روشنایی نیاز دارند. این نورها بسیار کارامد هستند به طوری که به ندرت لازم است که با حداکثر قدرت راه اندازی شوند. توافق جمعی بر این است که PAR از 450 تا 650 umol جهت به حداکثر رسانیدن رنگ SPS هایمان مناسب است.

 

مرجان های چند رنگ شبیه این، هنگامی که تانک تحت شرایط تانک Arias Cruz نگهداری شوند، امکانپذیر خواهد بود.

 

طبق تجربه ای در تابستان، تانکی که در روز 4 الی 6 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت می کرد راه اندازی کردم، در طول این مدت PAR تانک از umol 1250 هم گذر کرد. اگرچه این میزان نوردهی در این مورد نسبت به مدت زمانی که ما توسط بیشتر نورها در آکواریوم استفاده می کنیم کمتر بود، آکروپورای موجود در این تانک در ابتدا پس از چند هفته قهوه ای و نهایتا سفید گردید. بنابراین حتی اگر اینجا پنسیلوانیا است، شدت نور با توجه به عمق کم تانک بسیار بالا بود. باید به این نکته اشاره کنم که در طول دوره ای که آکروپورا ها قهوه ای می شدند، مرجان ها بسیار شبیه به مرجان هایی که بر روی صخره ها با شدت رنگ بسیار کم به جز مرجان های قهوه ای دیده بودم به نظر می رسید.

 

هنگامی که مرجان های سبز به لحاظ قرار گیری در شرایط رنگ (مناسب) به آسانی در نظر گرفته شوند، نمایش نوک های آبی رنگشان نیاز به توجه بیشتری به جزئیات دارد.

 

اما شدت نور تنها بخشی از معادله بهینه سازی رنگ در مرجان ها است. طیف نور نیز نقشی حیاتی در این مسیر بازی می کند. درحالی که تانک ها عمدتا با نور آبی روشن شده که این نور باعث نمایش بهتر بسیاری از رنگ ها در مرجان ها می شود، این نور تمایل به از بین بردن رنگ صورتی و بنفش روشن در مرجان ها داشته و بیشتر مرجان های زرد در زیر این نور به سبز تغییر رنگ خواهند داد.

 

به عنوان نتیجه، جهت مشاهده طیف کاملی از رنگ مرجان ها، نوری با گستره طیفی کامل همراه با رنگ های آبی/سفید به جای کامال آبی پیشنهاد می گردد. این نور (منظور همان نور کامل پیشنهادی است) بایستی شامل UV و مادون قرمز نیز باشد، اما هنوز توافقی در جهت اینکه چقدر این مساله در رنگ آمیزی مرجان ها موثر بوده است، وجود ندارد. استفاده از نور آبی خالص در ابتدا و انتهای روز جهت به حداکثر رساندن رنگ ها و جهت دریافت “pop “در مرجان هایی که بیشتر ما دوستش داریم، پیشنهاد شده است.

 

پس از نوردهی، جنبه دیگری که باعث به حداکثر رساندن رنگ می شود کیفیت آب و پایداری در کیفیت آّب است که تاثیر این جنبه توسط هر کسی مورد پذیرش می باشد. من در مقاله "در آینده عمیق تر" درباره آن که همه احساس می کنند پارامترهای آب پایدار است، صحبت خواهم کرد، اما نیازی به گفتن نیست، هیچ کس داشتن چیزهایی که باعث تغییرات گسترده ای در تانک میشوند را برای مرجان ها مناسب نمی داند. اولین و مهمترین چیزی که بایستی در بین پارامترها با ثبات باشد آلکالینیتی است. توافقات اندکی در رابطه با مقدار مناسب آلکالینیتی وجود دارد. به هر حال رابطه جذابی بین سطوح مواد مغذی (level Nutrient) و آنچه که مردم در رابطه با سطوح مناسب آلکالینیتی می دانند وجود دارد.

 

هنگامی که افراد ماهی های کمی دارند و در نتیجه سطوح مواد مغذی (level Nutrient) پایینی دارند، ترجیح آن ها آلکالینیتی کمتر در مقادیر 5.7 تا 9 است، در حالی که اگر آنها تعداد زیادی ماهی داشته باشند و سطوح بالتری از مواد مغذی در محدوده نیترات 05.0 و بالتر و فسفات 03.0 و بالتر داشته باشند تمایل به پیشنهاد سطوح آلکالینیتی از 10 تا 12 دارند. به هر حال هیچ کس پیشنهاد نمی کند که نیترات و فسفات صفر شود چرا که همه آن ها مشاهده کرده اند که رنگ پذیری و سلامت مرجان ها زمانی که هیچ ماده مغذی (Nutrients )جهت مصرف مرجان ها وجود نداشته باشد، مورد تهدید واقع می شود.

 

شرایطه بهینه، مرجان های بهینه ای شبیه این را تولید می کند.

 

علاوه بر حفظ شرایط پایدار آب و همچنین برخی مواد مغذی (Nutirents )همگی بر نیاز مرجان ها به اضافه کردن یکسری عناصر کم نیاز به صورت مستقیم یا با تعویض آب توافق دارند. اضافه کردن برخی از این عناصر خاص پیشنهادی جهت دستیابی به رنگ های خاص پیشنهاد گردیده است: آهن برای رنگ سبز، پتاسیم و منگنز برای رنگ صورتی و قرمز، پتاسیم یدید برای آبی و بنفش. این عناصر به شکل های مختلفی عمل می کنند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی رنگدانه های مرجان ها تاثیر میگذارند.

 

اگر به نظر می رسد مرجان های شما در طول زمان این رنگ ها را از دست داده است، اضافه کردن این عناصر می تواند به طور کلی باعث افزایش این رنگ ها در طول زمان شود. چیز دیگری که همه درباره انجام آن در تانک خود استرس داشتند ایجاد تغییراتی به صورت آرام (در وضعیت تانک) بود، در حالی که استرس ناشی از عدم پایداری یا تغییرات سریع (در شرایط تانک) برای رنگ مرجان ها بد است.

 

فکر نمی کنم که اضافه کردن این عناصر جهت افزایش رنگ کافی باشد، بلکه فراهم آوردن نیازهای تغذیه ای مرجان ها به شدت در افزایش رنگ آن ها احساس شده است. در این رابطه، تصور می شد که فراهم کردن گستره ای متنوع از غذاها خصوصا برای مرجانها، مانند اضافه کردن آمینو اسیدها مفید بوده باشد. برخی نیز تصور می کردند که اضافه کردن فیتوپالنگتون فایده بیشتری را در نگهداری از زنجیره غذایی در تانک فراهم سازد، اما این موضوع با عقیده همگی سازگار نبود.

این مرجان کمی بیشتر از یک سال پیش، فرگی 1 اینچی بود اما تحت مراقبت Sanjay تبدیل به یک نمایشگر شکوفه های شگفت انگیز شده است.

 

جنبه دیگری که همگی در اهمیت آن در به حداکثر رساندن رنگ مرجان ها توافق داشتند، جریان کافی بود. متاسفانه "جریان کافی" تا حدودی جزء شرایط ذهنی است. جریانی که ممکن است برای یک مرجان مناسب باشد، ممکن است باعث بسته شدن بافتهای مرجانی دیگر شود، بنابراین دستیابی به سطح و میزان جریان مناسب آب برای هر تانک نیاز به زمان دارد و این مساله با رشد مرجان ها تغییر می کند. فایده اصلی جریان مناسب این است که به مرجان جهت دفع جلبک های اضافی (ضایعات) کمک میکند. جریان مناسب نه تنها به مرجان ها در دفع ضایعات کمک می کند بلکه آن را از هرگونه آفتی که به ضایعات دفعی بستگی دارد رها می سازد و همچنین به مرجان ها جهت جذب راحت تر عناصر کم نیاز و سایر ترکیبات و مواد تغذیه ای کمک می کند.

 

اخیرا همگی قبول دارند که حیاتی ترین جنبه در به حداکثر رساندن رنگ در مرجان ها، دادن زمان به آن ها جهت تطابق با محیط و رشد مرجان می باشد. توافق در این رابطه این بود که هر زمان که مرجان دستکاری شده یا شرایط تانکی که در آن قرار دارد به طور شدیدی دچار تغییر گردد حداقل چندین ماه جهت خو گرفتن و رشد مجدد این مرجان طول خواهد کشید. بنابراین هربار که شما شرایط تانک خود را جهت افزایش رشد بهینه و رنگ مرجان های خود بهبود ببخشید، نیاز دارید تا به مرجان هایتان جهت خوگرفتن و رشد در این محیط زمان بدهید.

 

باقی ماندن رنگ صورتی مشابه این مرجان، نیاز به نوری با طول موج و شدت مناسب داشته همانطور که به عناصر کم نیاز متناسب نیز نیازمند است.

 

تغییر متداول در شرایط آب (در جهت بهبودی) یا جابجایی مرجان ها، به شما رنگی که انتظار دارید نمی دهد. یک تانک ریف، آخرین کارِ در جریان است و ما ظاهرا همیشه در حال صبر برای یک یا چند مرجان جهت "افزایش رنگ" هستیم. متاسفانه برخی از مرجانها هیچ گاه رنگی را که ما در عکس فروشگاه آنالین مشاهده می کنیم را نمایش نخواهند داد، اما حتی در بدترین شرایط، بیشتر مرجانها هنگامی که به درستی مورد مراقبت قرار گرفته و توصیه هایی که قبال در این مقاله ذکر شد رعایت گردد، می تواند از هر موجود زنده دیگری که ما می توانیم از آن در مدت زمان طولانی نگهداری کنیم رنگارنگ تر شود.

 

مترجم: علی نجفی

گردآورنده: بنیامین گیوی

print



rating
نام
ایمیل
نظر
Milad
1400/05/04 02:45

Awli

X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام