= =
en-US

سل

عامل بیماری
شلوغی بیش از حد آکواریوم و شرایط نامناسب آب

 

نحوه تشخیص
لاغری، شکم تو خالی، زخم

 

نحوه درمان
بیماری سل، یک بیماری باکتریایی است که با علائمی همچون بی حالی، شکم تو خالی، رنگ پریدگی، زخم های پوستی، فرسایش باله ها، از دست رفتن باله ها و پولک ها و بی اشتهایی همراه است. همچنین برآمدگی های زرد و تیره ممکن است بر روی چشم ها یا بدن نمایان گردد و شکل ماهی را به هم بریزد.

 

به نظر می رسد که دلیل اصلی این بیماری، شلوغی بیش از حد آکواریوم و شرایط نامناسب آب باشد. تمامی ماهی ها ممکن است در معرض این بیماری قرار بگیرند ولی برخی گونه ها از گونه های دیگر برای ابتلا به این بیماری مستعد ترند. از جمله ی این ماهی ها می توان به گورامی، فایتر و ماهی بهشتی اشاره کرد. همچنین ماهی های همچون تترای نئون، دیسکس و رامیرزی نیز در معرض این بیماری هستند.

 

متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد ولی موثر ترین درمان شناخته شده استفاده از کانامایسین و ویتامین ب 6 به مدت 30 روز می باشد. کانامایسین در فروشگاه های لوازم آکواریوم به راحتی پیدا می شود، همین طور برای تامین ویتامین ب 6 می توانید از قطره های ویتامین مخصوص نوزادان استفاده کنید. در طول درمان روزانه یک قطره به ازای هر 20 لیتر آب آکواریوم از این دارو ها استفاده کنید.

 

چنانچه این درمان ثمربخش نبود، متاسفانه بهترین کاری که از دستتان بر می آید نابودی ماهی بیمار است. اگر عامل بیماری شلوغی بیش از حد آکواریوم و یا شرایط نامناسب آب بوده است سعی کنید این عوامل را برطرف کنید تا ماهی های دیگر دچار این بیماری نشوند.

 

اگر چه بسیار بعید است که این بیماری از طریق آکواریوم به انسان منتقل شود، ولی به هر حال یک بیماری مشترک بین انسان و ماهی به حساب می آید، بنابراین هنگام مواجهه با آن با احتیاط عمل کنید. بیماری سل در انسان معمولا از طریق استخرهای عمومی و یا غذای آلوده قابل انتقال است.

تاریخ ایجاد: یک‌شنبه 20 خرداد 1397
تعداد بازدید: 72
print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام