en-US

عفونت های قارچی در ماهی

عامل بیماری

ساپرولگنیا-ایکتیوفونوس هوفری

 

نحوه درمان

ساپرولگنیا و ایکتیوفونوس هوفری
عفونت های قارچی در ماهی می توانند منجر به آسیب به چند عضو بدن شامل کبد، کلیه و مغز شوند و معمولا زمانی که ماهی در حالت ضعف ناشی از ضربه یا صدمه قرار دارد اتفاق می افتند.همچنین اگر شرایط زندگی ماهی نامناسب باشد یا تعداد ماهی بالا باشد رخ می دهد.

ساپرولگنیا و ایکتیوفونوس هوفری 2 قارچی هستند که می توانند در ماهی های آکواریوم، تانک یا استخر پرورش دیده شوند.

نشانه ها

عفونت قارچی ساپرولگنیا، ماهی یا تخمش را درگیر می کند. ارگان های داخلی را متاثر می کند.نشانه ها شامل رشد پنبه ای خاکستری روشن روی پوست، آبشش ها و چشم ها می باشد.

مهمترین عفونت قارچی ایکتیوفونوس هوفری در ماهیان مسن تر در آکواریوم رخ می دهد. اگر درمان نشود می تواند کشنده باشد. بر خلاف ساپرولگنیا به رنگ سیاه و کوچک در پوست رشد می کند. این قارچ، همچنین منجر به چشم های برآمده، از دست رفتن رنگ و ایجاد زخم و کیست در ارگان های داخلی می شود و گاهی اوقات ماهی در یک الگوی حرکتی دایره ای غیر طبیعی حرکت می کند.

علل

عفونت قارچی ساپرولگنیا در پی محیط آلوده شامل مواد آلی مرده و پوسیده رخ می دهد. راه انتقال ایکتیوفونوس هوفری ناشناخته است اما پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی ماهی همیشه  مفید است.

درمان

درمان عفونت ساپرولگنیا در آب با پرمنگنات پتاسیم بعد از پاکسازی پوست انجام می شود.افزایش میزان نمک همراه با مقادیر مناسب الکترولیت و کلسیم در آب، گزینه های مناسبی برای درمان عفونت ایکتیوفونوس هوفری می باشد.

راه دیگر، افزایش درجه حرارت آب تا 82 درجه فارنهایت می باشد ( ابتدا با دامپزشک مشورت شود ). قارچ ایکتیوفونوس در آب های سردتر خطرناکتر است.

پیشگیری

تمیز کردن کامل محیط زندگی ماهی و عدم تغذیه با غذای خام ( زیاد مهم نیست ) راه های خوبی برای پیشگیری از این عفونت قارچی می باشند. 

تاریخ ایجاد: یک‌شنبه 20 خرداد 1397
تعداد بازدید: 135
print



rating
نام
ایمیل
نظر
X

مشاوره در واتساپ

درصورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید از طریق لینک زیر در واتس‌آپ با کارشناسان در ارتباط باشید.

ارسال پیام